SOŁECTWO
ZAGWIŹDZIE
od 1754 r.
budowa kościoła 1.jpeg budowa kościoła2.jpeg budowa kościoła3.jpeg budowa kościoła4.jpeg stare zagwizdzie na mapie .jpeg Stare Zagwiździe na widokówkach (1).jpeg Stare Zagwiździe na widokówkach (2).jpeg Stare Zagwiździe na widokówkach (3).jpeg Stare Zagwiździe na widokówkach (4).jpeg Stare Zagwiździe na widokówkach (5).jpeg
ZAGWIŹDZIEsz z zachwytu
Dziś jest: sobota, 26-09-2020
Imieniny: Cypriana, Justyny, Łucji
Statystyka odwiedzin:
Dzisiaj: 534
W tym miesiącu: 19269
Wszystkich odwiedzin: 1997229
Burze w Zagwiździu
mapa polski burzowa.jpeg
burze.dzis.net

Polecamy:

SNW LOGO  Zagwizdzie.jpeg

LGD stobrawski.jpeg

logo lgr opolszczyzna.jpeg

logo Stobrawski Parrk Krajobrazowy.png

piekna wies opolska.jpeg
Jaki był ubiegły 2019 rok dla sołectwa Zagwiździe?

Pierwszy parowóz - Johann Friedrich Krigar

Krigar z Zagwidzia.jpeg Johann pierwsze szlify hutnicze zdobył w hutach w Ozimku (Królewska Huta Malapane) i Zagwiździu (Kreutzberger Hutte), następnie pełnił funkcję inspektora hutniczego. W 1804 został powołany przez Friedricha Wilhelma von Redena na dyrektora Królewskiej Odlewni Żeliwa w Berlinie (której oddziałem była Królewska Odlewnia Żeliwa w Gliwicach). Dziesięć lat później wysłano go na tajną misję do Anglii, gdzie studiował dokładnie budowę czterech lokomotyw zębatych, zbudowanych przez Johna Blenkinsopa i eksploatowanych w Zakładach Górniczych Middleton w Leeds.

W 1816 roku Pruski Zarząd Górnictwa zlecił Krigarowi budowę parowozu zębatego. Podstawą miały być oczywiście poczynione w Anglii obserwacje. Kolej miała - wg Królewskiego Wyższego Urzędu Górniczego dla Śląska - transportować węgiel z zagłębia wałbrzyskiego w stronę portu w Malczycach. Gotowa maszyna Krigara – pierwszy parowóz zbudowany poza Anglią, po prezentacji na pokazach w Berlinie, został przewieziony do Królewskiej Huty. Po ponownym złożeniu lokomotywy nie dało się jednak ponownie uruchomić.

Krigar, pracując w Królewskiej Odlewni Żeliwa, zbudował w 1818 roku drugą, większą lokomotywę, opartą na wcześniejszym projekcie. Rok później maszyna trafiła do Völklingen w Zagłębiu Saary, gdzie do października 1821 roku pracowała jako kolejka kopalniana w zakładach górniczych Geislautern, przechodząc w międzyczasie kilka napraw. Niestety, nie była regularnie używana, prawdopodobnie z powodu niezrozumienia zasady działania przez załogę[. Maszyna została ostatecznie ustawiona przed biurowcem kopalni, następnie w 1836 r. trafiła na złom.

A Krigar? Został mianowany starszym radcą górniczym.
Na zdjęciach Krigar oraz zdjęcie angielskiego modelu Salamanca, na której Krigar się wzorował.

Info z profilu Latający Ślązak - Furgajoncy Ślonzok

Kalendarz wydarzeń
Kliknij wybraną datę Galeria zdjęć > E-kartki >